Říjen 2014 patřil ve Studijní a vědecká knihovna v Hradci Králové výstavě fotografií
DVA POHLEDY NA ITÁLII – STO LET FOTOGRAFIE V ZÁBĚRECH DVOU ČESKÝCH FOTOGRAFŮ
navštivte naši FOTOGALERII a prohlédněte si záběry z vernisáže konané 7.10.2014 v 17 hod.
Dva pohledy na Itálii – které má čest zde prezentovat CRAF (Centrum výzkumu a archivace fotografií) – jsou od autorů Františka Krátkého (1851 -1924) a Pavla Koppa (1940). S odstupem téměř jednoho století nám umožňují zajímavou konfrontaci jak lidskou, tak uměleckou, jak v interpretaci teritoria tak italské společnosti. Spojení podobných subjektů nás nutí přemýšlet o vizuálních konstantách našich gest a našeho chování v průběhu času.
Krátký, významný fotograf a malíř z Kolína vytvářel a řadu let prodával tisíce stereoskopických i běžných snímků na fotografickém papíře i na skle, Stereosnímky při pozorování ve zvláštní prohlížečce umožnily získat prostorový efekt. Fotografie, určené především pro kulturní potěšení rodin, byly výsledkem Krátkého sugestivních cest do celé Evropy. V roce 1897 Krátký vytvořil reportáž o Itálii. Kromě Říma navštěvuje Neapol, Florencii, Pisu, Janov, Turín, Milano, Veronu, Gardu, Padovu, Benátky a Dalmacii. Po návratu do Kolína přidává k některým černobílým stereosnímkům jemné ruční vybarvení, stále transparentní, čímž zvyšuje jejich hodnotu. Svěžest původních barev se uchovala dodnes.
Cenné Krátkého desky byly opatrovány v rodině Pavla Scheuflera, fotografa a známého českého historika fotografie. V jeho archivu, založeném zásluhou jeho dědečka již ve 20. letech minulého století, je dnes impozantní sbírka záběrů z celého světa, z toho polovina je věnovaná České republice a jejímu hlavnímu městu. Sbírku čítající na 30 000 položek Pavel Scheufler s manželkou postupně digitalizuje a prezentoval ji ve 40 knihách a na 60 výstavách.
K výběru 40 italských záběrů od Františka Krátkého jsme přiřadili stejný počet snímků, které v 70. a 80. letech minulého století pořídil Pavel Kopp (1940). Po studiu ČVUT v Praze hodně cestoval po Itálii, odkud pochází jeho vzdálení předkové, a jako člen čs. Obchodního oddělení v Miláně zde vystavil v r. 1975 první serii svých ITALSKÝCH OKAMŽIKŮ.
V jeho záběrech poznáváme cit pro Itálii, společně s kritickým přístupem a lehkou ironií, která je typická pro středoevropskou kulturu. V roce 1983 pak vystavoval své fotografie v Praze, některé jako ilustrace ke knize básní Sandra Penny. V Itálii publikoval a vystavil své snímky v milánské galerii Diaframma. Po návratu se stýká s Josefem Sudkem – symbolem české fotografie, a s proslulou historičkou Annou Fárovou, která světu ukázala to nejdůležitější z české fotografie. Pavel Kopp se spřátelil také s českým hercem a spisovatelem Miroslavem Horníčkem, se kterým pak vydal fotoknihu Chvilky s Itálií. V letech 1990 – 94 působil jako diplomatický rada v Římě a po rozdělení České a Slovenské republiky i jako titulář velvyslanectví nově vzniklého státu. Převážně používá fotoaparát Leica, nikdy nebyl profesionálním fotografem. Jeho fotografie jsou uloženy v archivu CRAF a českém Museu fotografie a moderních obrazových medií.